Kereső













BESZÁMOLT A CSODA-VÁR ÓVODA ÉS BÖLCSŐDE


Kevés betekintésünk van az óvodások mindennapi életébe. Emlékeink szerint az egy jó időszak a gyerekek életében, hiszen semmi másra nincs gondjuk, csak a játékra.

Aki azonban meghallgatja otthon a gyermeke beszámolóját, elcsodálkozhat.

Óvodásaink élete rendkívül változatos, régen nem csak a játékról szól. A Galéria képei mutatják, hogy számtalan ismerettel bővül tudásuk. Szerepel a foglakozások témái között a néphagyomány, a természet, ünnepeink megismerése.

2015. április 20-án számolt be az Encsi Csoda-Vár Óvoda és Bölcsőde vezetője, Vajkóné Zsíros Emese az intézményben folyó munkáról. A személyi és tárgyi feltételek mellett, melyek jelenleg adottak, megemlített néhány nehézséget is. Így sajnálatos módon gyorsan romlik az udvari játékok állaga. Az óvónők és dajkák között folyamatosan várható, hogy nyugdíjba vonulnak. Nem lesz könnyű pótolni a jól teljesítő, összeszokott dolgozókat. Gazdálkodását kiegyensúlyozottnak ítélte meg az óvodavezető, legalábbis az előző évekhez képest.

A nevelő-oktató munkáról a következőképpen írt:

Az óvoda saját helyi pedagógiai programmal rendelkezik, melyet a nevelőtestület alkotott meg és folyamatosan gondoz az auditálás folyamatába beépített felülvizsgálatokkal. 363/2012. (XII.   17.) Korm. rendelet az Óvodai nevelés országos alapprogramjáról szóló jogszabály alapján 2013. szeptember 1. hatállyal áttekintettük.

Nevelés felfogásunkat befolyásolja a néphagyományok ápolása, a természet szeretete és az egészség megóvása, valamint az a hitünk, hogy az óvodás korú gyermek személyiségjegyeinek fejlesztését az érzelmein át történő nevelés segíti a leghatékonyabban. Nyitottak vagyunk az újszerű pedagógiai eljárásokra, mely a hatékonyabb nevelést segíti, így programunkba beépítettük a „kompetencia alapú óvodai program csomag elemeit, a Freine szellemiséghez tartozó projekt módszert, egyéb Freinet elemekkel együtt, a „Kedves-ház” pedagógiára épülő nemzetiségi nevelést és a hátrányos helyzetű gyermekek nevelését segítő integrációs óvodai programot.

Nevelőtestületünk azon fáradozik, hogy a gyermekek számára legkedvezőbb pedagógiai megoldásokat válasszon fejlődésük, fejlesztésük érdekében. Az óvodai nevelés általános feladatai közé tartozik az egészséges életmód alakítása, érzelmi, az erkölcsi és a közösségi nevelés valamint az anyanyelvi, az értelmi fejlesztés és nevelés. Programunkat három kiemelt nevelési területtel egészítettük ki az óvodai nevelés feladat és tevékenységrendszerét az egészséges életmódra neveléssel, testi neveléssel, a környezetvédelemmel, a néphagyományőrzéssel. Az óvodai élet, tevékenység formái:

- a játék; a játéktevékenység más tevékenységgel nem pótolható ez gyermek a legfontosabb, legfejlesztőbb tevékenysége, elemi pszichikus szükséglete, a gyermekeknek joga van a játékra,

-a mesélés, verselés; az óvodai nevelésünkben a gyermekek anyanyelvi, érzelmi, értelmi, erkölcsi, esztétikai nevelésének elősegítése, valamint pozitív személyiségjegyeinek megalapozása a mesélés verselés során valósul meg.

-ének, zene, énekes játék, gyermek tánc; zenei nevelés célja az énekes játékok megszerettetése, valamint a zenével való ismerkedés, a gyermekek ritmusérzékének fejlesztése, a mozgáskultúrájuk formálása, esztétikai fogékonyságuk kialakítása.

-rajzolás, festés, mintázás, kézi munka; A rajzolás, mintázás, kézimunka a gyermeket a képi plasztikai kifejezőkészség birtokába juttatja, része a személyiség fejlesztésének. Gazdagítjuk a tér - forma - színképzetét, alakítja a gyermekek szép iránti nyitottságát, igényességét, ezáltal megalapozza a művészeti látás képességét.

-mozgás; gyermekek szabad mozgáskedvét megtartva, a természetes és harmonikus mozgásuknak, testi képességeiknek fejlesztése.

-külső világ tevékeny megismerése; legfontosabb célunk, hogy megismertessük a gyerekekkel a maguk valóságában, működésében, szűkebb és tágabb környezetünket, alakítjuk a gyermekek mennyiségi, alaki, nagyságbeli, tér és síkbeli szemléletét, környezettudatos magatartásformálás alapozására, alakítására.

-munka jellegű tevékenységek; a gyermek munkajellegű tevékenységét úgy szervezzük, hogy az játékos, önként vállalt legyen, örömmel és szívesen végezzék.

-tevékenységekben megvalósuló tanulás; az óvodai tanulás elsődleges célja az óvodás gyermek képességeinek fejlesztése, tapasztalatainak bővítése, rendezése.

A program megvalósítása, minden esetben vegyes életkorú csoportokban valósul meg, eltérő kulturális, társadalmi viszonyok közül érkező gyermekek fejlesztése megkívánja az óvónőktől, hogy egyéni fejlesztő munkájukhoz  a legoptimálisabb fejlesztő módszert válasszák meg. Fejlesztő munkájukat segítik azok az innovatív törekvések, mely meghonosítottunk intézményünkben: a projekt módszerrel szervezet  ismeretnyújtás, mely a cselekvő, a tapasztalatokat közvetlen úton szerző, komplex tevékenységek megszervezés alapszik. Munkaformánkra jellemző az egyéni, kiscsoportos foglalkoztatás, minimálisra csökkentve a frontális módon szervezett ismeretközlést.

A DIFER mérés segítségével egyéni fejlesztési terv alapján igyekeznek kollégáim, minden gyermek számára biztosítani az egyenlő bánásmód elvének érvényesülését, melyben minden gyermek egyéni fejlődési ütemének figyelembevételével, differenciált fejlesztésben részesülhet. A továbbképzések során szerzett új ismeretek beépülnek a napi nevelőmunkába, belső hospitálások segítik a jó gyakorlatok meghonosodását, ötletek gyarapodását.

Az óvodai élet hagyományos ünnepei, rendezvényei mellett számos, óvodánkra jellemző rendezvénnyel színesítjük gyermekeink és szüleik mindennapjait. Kéthavonta óvodai szervezésben külső előadók bevonásával, báb előadáson, zenés gyermek műsoron vehetnek részt gyermekeink, melyek költségét a szülők fedezik. Három éve lehetőséget biztosítunk a nyelvoktatásra, melyet nyelvtanárok szervezésében az óvoda épületében biztosítunk térítéses formában. 2014-től kapcsolódtunk be a Bozsik programba, foci előkészítő foglalkozásokkal támogatjuk az utánpótlás szervezését, az óvodai tánccsoportja 18 éve működik, a város rendezvényein, az intézmény programjain lépnek fel. Az elmúlt évek során az Encsi Többcélú Kistérségi Társulás által pályázati forrásból több mint 100 gyermekünk részesült úszásoktatásban, térítésmentesen. Az előző években csak térítéses formában vehettek részt gyermekeink a vízhez szoktatási programban, mely nem minden szülő számára volt elérhető. Évente 2-3 alkalommal a Művelődési Központ által szervezett gyermekprogramokon is részt veszünk, melyek költségeit szintén a szülők fedezik. Sajnos egyre gyakrabban tapasztaljuk, hogy jó néhány gyermekünk, illetve tagóvodáink gyermekei ezeken a programokon nem tudnak részt venni, ilyenkor gyermekfelügyeletet szervezünk az óvodán belül, de gyakorta előfordul, hogy ilyenkor inkább nem hozzák a szülők gyermekiket óvodába. Ezen probléma orvoslására óvodánkon belül bábcsoportot alapítottunk, mely évi jelenleg 2 alkalommal, minden gyermek számára ingyenesen nyújtja ezt az élményt. Szeretnénk ezt a lehetőséget tagóvodáink számára is biztosítani.

Az elmúlt időszakban két nagyobb lélegzetű pályázat kedvezményezettjei, illetve részben pályázói voltunk. A TÁMOP-3.3.7 konstrukció keretein belül 2011-2013 között a „Minőségi oktatás támogatása, valamint az egész életen át tartó tanulás elősegítése a kultúra eszközeivel az LHH kistérségek esélyegyenlősége érdekében” címmel nem csak óvodánk, de kistérségünk valamennyi óvodája számára továbbképzéseket szerveztünk, a DIFER mérés bevezetését és tárgyi feltételeit biztosítottuk, különféle fejlesztő játékokkal gyarapítottuk az óvodák eszközparkját. Intézményünk gyarapodott info-kommunikációs technológiai eszközökkel. Területi szakmai munkaközösségek működtetése során lehetőség nyílt alternatív pedagógiai módszerekkel  megismerkedni, nem csak elméletben, de a tanulmányutaknak köszönhetően a gyakorlatban is. Gyermek műsort, kézműves játszóházat szerveztünk minden óvodának. A TÁMOP- 3.1.7 „Egy fecske is csinálhat nyarat  - avagy Encs Óvoda referencia intézménnyé válása” című projekt  keretein belül az intézmény sikeres pályázati tevékenység során felkészülhetett a szolgáltatói feladatok ellátására, mely a 2011 évbe lefolytatott előminősítési eljárásnak köszönhető. Jó gyakorlataink, más intézményeknek történő átadásához szükséges ismeretekkel gyarapodott nevelőtestületünk, valamint prezentációs eszközök beszerzésére nyílt lehetőség a támogatási forrásból. A Tehetséghidak program keretein belül , sikeresen pályáztunk 2013-ban, mely segítségével a nevelőtestület tagjai a tehetségazonosítás módszereivel ismerkedhettek meg. Gyermekeink sikeresen szerepeltek a Megyei Rendőrkapitányság által meghirdetett, közlekedj okosan bábversenyen, harmadik helyezést értek el 2012-ben. Évente több rajzpályázaton vesznek részt gyermekeink, helyi, regionális, és országos megmérettetésben.

Három éve saját újságot szerkeszt intézményünk, mely TILINKÓ címmel jelenik meg, beszámol csoportjaink életéről, eseményeiről, lelkes szerkesztő gárda gondozza az újság megjelenését. Sokrétű hagyományaink kialakítása során az a cél  vezérelt  minket,  hogy  a  gyermekek  számára  változatos,  olykor  hiánypótló  rendezvények szervezésével, élményszerűbbé tegyük mindennapjaikat és a családok számára is hasznos szabadidő eltöltést biztosítsunk.

GRATULÁLUNK EREDMÉNYEIKHEZ, TOVÁBBI JÓ MUNKÁT KÍVÁNUNK! 


2015-04-27 15:45